Website Optimalisatie Checklist
Website Optimalisatie
Checklist
Professionele SEO Audit
Website optimalisatie Checklist
On-Site SEO is van essentieel belang om goed gevonden te worden op Google of andere zoekmachines.
Het is wat omschreven wordt als zoekmachine optimalisatie.
Al deze stappen worden uitgevoerd in mijn SEO Audit, interesse? Neem contact met mij op.
On-Site SEO, SEO staat voor Search Engine Optimisation (Zoekmachine optimalisatie). On-Site SEO omvat alles wat je op je website kan doen om je website beter vindbaar te maken in Google.
Wat is on-site seo?
Statistieken & Analytics
Crawling & Indexing
Interne linkbuilding
Structured Data & Schema
Google Mijn Bedrijf
Content & Artikelen
Images & Video’s
Gebruikers- ervaring (Ux)
E-A-T & YMYL specialisme
Conversie & CTA
Design & Techniek
Wat is on-site SEO?
On-Site SEO wordt ook zoekmachine optimalisatie of website optimalisatie genoemd.
Onder deze kernactiviteit vallen verschillende werkzaamheden die allen te maken hebben met het optimaliseren voor Google (grootste zoekmachine in Nederland).
On-page SEO omvat alle technieken die je op je website kunt toepassen om ervoor te zorgen dat een webpagina op een SERP staat, en het kan ook helpen bepalen hoe goed die pagina scoort. Het maakt gebruik van zowel inhoudelijke als technische elementen om de kwaliteit van een pagina te verbeteren, dus hoe beter on-page SEO je doet, hoe meer verkeer je naar een website krijgt en hoe relevanter dat verkeer zal zijn.
Er zijn verschillende technische aspecten van een webpagina die kunnen worden geoptimaliseerd met on-page SEO, hier een selectie:
- Titel tags
- Headings (kop teksten)
- URL-structuur
- Alt tekst voor afbeeldingen
- Snelheid van de site
- Interne links
- Metabeschrijvingen
- Mobiele geschiktheid
Het verschil tussen on-site en off-site SEO
Een zoekmachine optimalisatie strategie kan worden opgedeeld in twee categorieën:
- On-Page SEO
- Off-Page SEO
Allebei deze onderdelen zijn cruciaal voor een succesvolle SEO-campagne, ondanks dat de werking hiervan compleet verschillend is.
Om het verschil te begrijpen is belangrijk te weten hoe zoekmachines als Google werken. Er zijn twee pijlers waar een zoekmachine naar kijkt bij de evaluatie van een website. In deze pijlers zitten honderden of duizenden factoren maar die gaan we hier nu niet bespreken.
Waar gaat de website over
Hoe belangrijk is de website in de ogen van anderen
Met On-Site SEO vertellen we Google waar de website over gaat en welke zoekwoorden belangrijk zijn voor de website.
Met Off-Site SEO verhogen we de autoriteit van de website.
Simpel gezegd, waarvoor je zichtbaar bent in Google wordt grotendeels bepaald door de factoren op de pagina, terwijl hoe hoog je scoort in de zoekresultaten door factoren buiten de pagina bepaald wordt.
Waarom is On-Site SEO Website optimalisatie belangrijk?
Een goede organische positie in Google één meest kosten efficiënte marketingtools die je kunt krijgen, volgens dit onderzoek is een goede positie in de Google SERP tot wel 5.66 x zo effectief als outbound marketing (traditionele marketing).
Voordelen van on-site website optimalisatie
1. Lage kosten in vergelijking met PPC
Een investering in SEO blijft renderen lang nadat deze is uitgevoerd, waar een PPC-campagne onzichtbaar is zodra deze stopt blijft je website als een 24×7 medewerker in de lucht. Dit zorgt voor een zeer effectieve ROI per uur geïnvesteerd.
2. Hogere brand bewustheid en autoriteit
Wel eens iets gekocht op Facebook of Instagram zonder eerst het bedrijf te zoeken? Of toch iets gekocht bij een bedrijf omdat die nadat je de advertentie gezien hebt in de zoekresultaten ook zichtbaar was?
Dit zijn voorbeelden hoe een klant zich gedraagt anno 2020.
3. Meer verkeer en kwalitatieve lead potenties
Wat nog belangrijker is dan alleen het verhogen van het verkeer is een SEO-strategie die bezoekers met een gerichte zoekopdracht naar je website brengt, de klanten die de meeste kans hebben om op uw calls-to-action te klikken en om te zetten in leads. Deze gebruikers worden aangetrokken door zoekwoord-geoptimaliseerde, specifieke en kwalitatieve content die hoog in de Google SERP staat door een goede website optimalisatie strategie.
Statistieken
Google Analytics
Google Analytics is een must als het gaat om het analyseren van je SEO-marketingprestaties door de waardevolle en bruikbare gegevens die ze verzamelen.
Als we het hebben over SEO-verbeteringen, is het belangrijk om te begrijpen hoe je bezoekers zich gedragen. Waar komen ze vandaan? Op welke pagina’s zijn ze terechtgekomen? Welke Adwords trefwoorden werken het beste? Heeft de snelheid van uw pagina’s invloed op de tijd die je bezoekers op de site doorbrengen?
Met Google Analytics krijg je een goed inzicht in deze gegevens.
Ik maak gebruik van slimme dashboards om jou als klant
direct inzicht te geven in het effect van de SEO-campagne.
Zorg dat elke pagina voorzien is van de Google Analytics
code (voor WordPress zijn hier verschillende plug-ins voor beschikbaar).
Google Search Console
Als je je website wilt verbeteren kan je niet zonder Google Search Console. Het is een krachtige set van tools die je waardevolle informatie geven over mogelijke fouten, bruikbaarheid, zoekverkeer, enzovoort.
– Link Google Analytics: Een optionele stap, maar absoluut een aanrader, standaard heeft Google Analytics geen keyword gegevens. Door de koppeling worden de zoektermen en pagina’s inzichtelijk in Google Analytics.
– Maak een sitemap: Dit is een ideale manier om ervoor te zorgen dat Google al je pagina’s crawlt.
– Test uw robots.txt-bestand: Google’s testertool zorgt ervoor dat je obots.txt-bestand foutloos is. Ook eventuele aanpassingen kunnen hier real-time getest worden.
– Crawl voor fouten: Dit gedeelte van de zoekconsole laat je weten welke fouten op je site aanwezig zijn.
SERP Check (keyword tracking)
Om de voortgang van je SEO-campagne te volgen zijn er verschillende indicatoren zoals verkeer, conversie rate en SERP posities.
Monitor de positie van je zoekwoorden, hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar:
- ahrefs (mijn keuze)
- SEMRush
- SERP Watcher
- SEO Powersuite
*Dit zijn geen affiliate links
Het is uiteraard ook mogelijk om handmatig de positie van een zoekwoord te monitoren. Let wel op dat je dit in incognito modus doet zodat je recente zoekopdracht geen onterecht hogere ranking geeft.
*Tijdens de SEO-campagne kan de positie van een keyword enorm fluctueren, het is aan te raden maandelijks te rapporteren. Als een website nieuw is kan het enige weken duren voordat een zoekwoord in de Google resultaten wordt opgenomen.
Crawling & Indexing
Website Crawling
Alle zoekmachines en dus ook Google hebben bots (crawlers) die automatisch alle websites af gaan en de content indexeren. Als deze crawlers niet op je website kunnen komen dan kan de pagina ook niet opgenomen worden in Google. Het controleren hierop is een belangrijk onderdeel van website optimalisatie Er zijn verschillende oorzaken die een probleem kunnen veroorzaken denk hierbij aan robots.txt, .htaccess bestand of technische bouw van de website.
Test je website direct op: RankSider
Indexering
Google indexeert en rankt geen websites maar pagina’s controleer altijd de pagina die je audit.
Controleer of de webpagina is geïndexeerd in Google: Voor de complete url in de zoekbox van Google: https://improvedaily.nl/on-site-seo-checklist/
Indien er geen resultaat getoond wordt is de website niet opgenomen in het Google zoekresultaat.
*Bij een nieuwe website / webpagina kan het enige dagen / weken duren voordat deze in de zoekresultaten is opgenomen.
Links
Broken links (404)
Verwijst een webpagina naar een url (link) die niet meer bestaat? Dit is een broken link (404 error). Het verwijzen naar links die niet meer bestaan zowel intern (pagina op de eigen website) als extern (pagina op een andere website) heeft een nadelig effect op je SEO – zoekmachine optimalisatie.
Pas de url aan naar de juiste pagina, als deze gewijzigd is of verwijder de link.
Redirect chain
Dit wil zeggen dat de url doorverwijst in een loop. URL 1 -> URL 2 -> URL 3 -> URL 1 zoals je ziet is hierbij een loop ontstaan waar je niet meer uit komt. Dit resulteert in een foutmelding in de browser.
Zorg altijd dat een redirect van A naar B gebeurt: URL 1 –> URL 3.
Gebruik hierbij de 301 redirect voor permanente verplaatsing.
Interne links in artikelen
Internal linkbuilding is een onderbelichte techniek die van enorme SEO – website optimalisatie waarde is. Zorg ervoor dat artikelen op relevante punten aan elkaar gekoppeld zijn. In dit artikel verwijs ik naar andere artikelen op mijn website zoals: lees hier alles over interal linkbuilding en het belang hiervan.
Twee belangrijke punten om rekening mee te houden bij internal linkbuilding:
- Gebruik de volledige URL (https://improvedaily.nl/website-optimalisatie-checklist/ ipv /website-optimalisatie-checklist/)
- Belangrijkste anchor tekst bovenaan (als eerste plaatsen)
Externe links in artikelen
Link naar externe bronnen als je hier gebruik van maakt. Op deze pagina link ik naar alle artikelen of tools die ik benoem, maak hier een gewoonte van. Externe links zijn een factor in betrouwbaarheid.
Bronvermelding is bovendien ook een nette manier van werken.
Externe links openen in nieuw tabblad
ook een onderdeel van website optimalisatie
Als je een externe link gebruikt zorg dan dat deze opent in een nieuw tabblad zodat je gebruikers niet jouw website verlaten.
Gebruik hiervoor de target=”_blank” methode in de HTML
Affiliate / advertentie links
Staan er affiliate- of advertentie links op je website zorg dan dat deze het rel=”sponsored” attribuut hebben.
Meer informatie over de link attributen vind je hier
rel=”sponsored”: Use the sponsored attribute to identify links on your site that were created as part of advertisements, sponsorships or other compensation agreements.
Structured Data & Schema
Structured data testing
Met structured data (Schema is een onderdeel van structured data) geef je je website en duidelijke structuur per entiteit. Hierdoor is het voor Google eenvoudig om te weten wie de eigenaar is (Persoon of Bedrijf) wat de adresgegevens zijn etc.
Je kunt zelf testen hoe de opbouw van je data testen via de Structured Data Testing Tool
Controleer hier of de volgende entiteiten goed zijn opgenomen:
- Bedrijf
- Persoon
- Adres
Local SEO & Google mijn bedrijf
Google mijn bedrijf listing
Google mijn bedrijf is voor lokale bedrijven onmisbaar. Iemand die zoekt op restaurant krijgt restaurants in de nabije omgeving te zien op de kaart of zoekweergave.
Het optimaliseren van Google mijn bedrijf is hierdoor van enorm belang.
Geef aan wat je service gebied is bijvoorbeeld:
website optimalisatie Doorn Driebergen Wijk bij Duurstede Leersum Zeist Amersfoort Veenendaal
Maak een Google mijn Bedrijf listing en verifieer deze op het bedrijfsadres.
Adres gegevens
Zorg dat op elke pagina adresgegevens zijn opgenomen. Het gebruik van een header of footer is hierbij aanbevolen.
Formaat moet overeenkomen met het formaat van Google mijn Bedrijf.
Content
Keywords
Elke pagina moet geoptimaliseerd zijn voor 1 keyword. Bij mijn pagina is dit Website optimalisatie Checklist. Om een maximaal resultaat te behalen dient elke pagina aan een aantal voorwaarden te voldoen.
De hieronder genoemde adviezen zijn SEO best practices, bevestigd door mijn eigen testen en testen van SEO’s die ik hoog aanschrijf.
Meerdere pagina’s geoptimaliseerd voor hetzelfde keyword
Op het moment dat er meerdere pagina’s zijn die hetzelfde keyword beschrijven moet Google kiezen welke pagina getoond wordt in de SERP. Daarnaast zullen twee pagina’s over hetzelfde onderwerp minder goed ranken dan 1 uitvoerige pagina die alle informatie geeft.
Keyword in URL
Zorg dat het keyword wat je target in de URL is opgenomen. b.v. /website-optimalisatie-checklist/
Keyword in Titel
Zorg dat het keyword wat je target in de titel van het artikel is opgenomen
Keyword in de eerste 100 woorden
Dit is een SEO best practice standaard, zorg dat het keyword in de eerste 100 worden van het artikel gevonden wordt. Mijn eigen testen wijzen ook nog uit dat dit van invloed is op de ranking.
Gebruik van H1 H2 H3
Maak gebruik van een logische opbouw van je webpagina
Header-tags zijn een belangrijke SEO-factor op de pagina omdat ze worden gebruikt om aan de zoekmachines te communiceren waar uw website over gaat. Zoekmachines herkennen de keywords in de headertags als belangrijker dan de rest. Dit begint met je h1 en werkt zich een weg naar beneden in belang voor de h2, h3 en ga zo maar door. Gebruik maken van deze tags helpt voor het verhogen van de vindbaarheid.
Gebruik keyword variaties
Maak gebruik van keyword variaties.
Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken, Ubersuggest van Neil Patel bijvoorbeeld. Deze tool is gratis. De zoekopdracht On Site SEO Checklist geeft bijvoorbeeld als advies om ook:
- On Page SEO Checklist
- On Site Audit Checklist
- On Page Audit Checklist
Bij een lange post gebruik een Table of Content (Inhoudsopgave)
Een inhoudsopgave werkt niet alleen heel fijn voor je gebruikers, de structuur geeft Google ook een duidelijke inhoud van je website. Dit kan resulteren in een featured snippet waarin direct je pagina onderwerpen getoond worden.
Voor WordPress zijn er verschillende Table of Content plug-ins beschikbaar zoals Easy Table of Contents.
Denk bij het maken van je post vooraf na over een logische indeling en gebruik deze indeling in je inhoudsopgave.
Gebruik opsommingslijsten
Opsommingstekens en nummerlijsten geven een duidelijke structuur zowel voor je lezer als voor Google.
Unieke content
Dit is misschien wel het belangrijkste punt in deze sectie. Zorg ervoor dat je content uniek is, duplicate content op zowel je eigen pagina als op de pagina van een ander zal erg slecht presteren in de ranking.
Controleer via deze site of je pagina uniek is.
Images & Video
Images & Video
Images en Video zijn een ranking factor, het gebruik hiervan wordt daarom geadviseerd.
Controleer hierbij de volgende onderdelen
- Zijn de images uniek?
- Images van hoge resolutie?
- Images compressed?
- Zijn de video’s uniek?
- Staat er een link op de video locatie (Youtube | Vimeo) naar de website?
Let op!
Google en andere zoekmachines zijn niet goed in het uitlezen van de inhoud van je video of image. Vertel je via je image of video een boodschap waarop je wilt ranken? Zet deze dan ook in tekst op je website.
Gebruikerservaring
(Ux)
Laadtijd website
Een laadtijd langer dan 3 seconden is één van de grootste redenen dat gebruikers wegklikken van een website.
Volgens een Google studie wordt de bounce rate (wegklikken) tussen de 3 – 5 seconden vergroot van 32% naar 90%!
De snelheid van je website is te meten bij GTMetrix.
Responsive
Steeds meer verplaatst het gebruik van internet naar mobile apparaten. Volgens dit onderzoek was 58% van het eerste bezoek op een website met een mobiel apparaat.
Een responsive design is hierdoor onmisbaar.
Controleren hoe de website werkt op mobiel kan via de volgende website.
SSL Certificaat
Google heeft in dit document HTTPS as a ranking signal aangegeven dat een geldig SSL-certificaat invloed heeft op je ranking.
Het installeren en activeren van een SSL-certificaat is daarnaast steeds meer gebruikelijk geworden.
Kleurschema
Is alle tekst leesbaar op je website of valt er tekst weg omdat de kleur hiervan te dicht of gelijk is aan de achtergrond?
Een populaire black-hat methode 10 jaar gelden maar vandaag de dag werkt dit niet meer.
Pop-ups
Is de website content geblokkeerd door een pop-up?
Gebruikers zijn enorm geneigd weg te klikken als er direct een enorme pop-up op het scherm verschijnt.
Advertenties
Gebruikers zijn enorm getraind in het herkennen van advertenties, we krijgen ze ook de hele dag door naar ons hoofd gegooid.
Als je pagina overmatig gebruik maakt van advertenties zal de gebruiker dit als hinderlijk ervaren.
E-A-T & YMYL
(Your Money Your Life)
Wat is E-A-T en YMYL
E-A-T
- Expertise
- Authoritativeness
- Trustworthiness
YMYL
- Your Money Your Life
Bevindt je website zich in de Financiële, Juridische of Medische wereld dan zijn de bovenstaande principes van toepassing.
In de basis komt het erop neer dat je een vertrouwde bron moet zijn voor informatie. Dit doe je door referenties op te geven en een sterk contact (author) op te bouwen.
Google heeft aangescherpt waar websites aan moeten voldoen om te voorkomen dat mensen verkeerde informatie krijgen over vragen van levensbelang.
Als iemand in Google zoekt op: “Wat moet ik doen bij een hartstilstand” dan wil je niet een vanuit het Engels vertaald 3x gespind (article spinnging) artikel hebben maar een betrouwbare bron.
Conversie CTA
Conversie
Een pagina dient een duidelijk doel te hebben, dit kan zijn informatie geven aan de lezer… Maar wat wil je ervoor terug?
Het doel voor mijn pagina is mensen bewust te maken wat een SEO Audit omvat of deze zelf uit te voeren. Uiteraard is er ook een goal, dat is voldoende autoriteit bewijzen zodat een klant die een SEO Audit wil uitbesteden dit bij mij doet. De CTA-bar al gezien? Logisch toch?
Vraag bij je elke pagina het volgende af:
- Heeft de pagina een duidelijk doel?
- Heeft de pagina een duidelijke CTA? (call to action)
- Is goaltracking ingesteld op de pagina?
Design & Techniek
Updates & functionaliteit
Is de website volledig bijgewerkt en werkt alles naar behoren? Maak voordat je een update uitvoert ALTIJD eerst een back-up. Een bijgewerkte website functioneert beter en maakt het optimaliseren van je website makkelijker.
- WordPress plug-ins
- WordPress thema
- WordPress CMS